تبلیغات
Ahmadak - مطالب آذر 1390
Ahmadak

بازیگر درتئاتر به واژگان متن، شیئیت می بخشد. و این از هر كاری دراین جهان پیچیده تر و شورانگیزتر است

عکس های خسرو شکیبایی

شنبه 26 آذر 1390

نوع مطلب :عكس بازیگران ایرانی، 




عکس های خسرو شکیبایی




















درخشش «كپی برابر اصل» در انجمن منتقدان سان‌فرانسیسكو

چهارشنبه 23 آذر 1390

نوع مطلب :خبر (سینما)، 



 
درخشش «كپی برابر اصل» در انجمن منتقدان سان‌فرانسیسكو

 
 
 
منبع: ایسنا

فیلم «كپی برابر اصل» عباس كیارستمی، جایزه‌ی بهترین فیلم‌ خارجی انجمن منتقدان سان فرانسیسكو را از آن خود كرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسامی برندگان جوایز انجمن منتقدان سان فرانسیسكو در حالی روز گذشته اعلام شد كه فیلم‌های «درخت زندگی»، «كپی برابر اصل»، «باید درباره‌ی كوین صحبت كنیم» و

«بندزن، خیاط، سرباز و جاسوس» جزو برگزیدگان این انجمن بودند.

«كپی برابر اصل» ساخته‌ی عباس كیارستمی در بخش فیلم‌های خارجی برگزیده‌ شد.

این فیلم كه در جشنواره‌ی كن سال گذشته جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را برای «ژولیت بینوش» به‌همراه آورد، تاكنون در جشنواره‌های متعددی چون ریودوژانیرو، ملبورن، نیویورك، ابوظبی و شیكاگو نمایش یافته است.

این فیلم اولین اثر كیارستمی بود كه در خارج از ایران و در توسكانی ایتالیا فیلمبرداری شد و كمپانی «MK2» فرانسه به‌همراه «آنجلو بارباگالو» از ایتالیا تهیه‌كنندگی آن را برعهده داشتند.

داستان «كپی برابر اصل» درباره‌ی نویسنده‌ای است كه كتابش برنده‌ی جایزه‌ی بهترین ترجمه سال شده است.

او برای انجام مصاحبه‌ی مطبوعاتی به فلورانس آمده و عنوان می‌كند ایده‌ی كتابش را در فلورانس به دست آورده است. در این سفر او با زنی كه صاحب یك گالری آنتیك است، آشنا می‌شود و بحث‌های متعددی درباره‌ی اصل‌بودن و كپی‌بودن اشیای عتیقه‌ میان آن‌ها انجام می‌شود و ...

این فیلم سال گذشته جایزه‌ی «خوشه‌ی طلایی» جشنواره‌ی فیلم والادولید اسپانیا را برای بهترین فیلم كسب كرد،‌ برای نمایش در كشورهای استرالیا، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، شیلی، هنگ‌كنگ، هلند و سوئیس به كمپانی‌های توزیع و پخش فروخته شده است.

همچنین فیلم «درخت زندگی» ساخته‌ی ترنس مالیك، كارگردان سرشناس سینما نیز جوایز سه بخش‌ بهترین فیلم سال، بهترین فیلمبرداری و بهترین كارگردانی جایزه‌ی نخست را از آن خود كرد. جایزه‌ی بهترین فیلمبرداری به «امانوئل لوبزكی» فیلمبردار این اثر سینمایی رسید.

در«درخت زندگی» كه توسط شرکت «ایكون فیلمز» تهیه شده است، بازیگرانی چون برد پیت، شون پن، کری متچت، جسیکا جاستین و بیل پوهلد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از دیگر آثار مالیك می‌توان به «لانتون میلز» (کوتاه)، «روزهای بهشت»، «خط باریک سرخ» و «دنیای جدید» اشاره كرد.

«گری اولدمن» جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در «بندزن، خیاط، سرباز و جاسوس»» به خانه برد و «تیلدا سوینتون» به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم «باید درباره‌ی كوین صحبت كنیم» شناخته شد.

سوینتون در این فیلم در نقش مادر یک پسر جوان دبیرستانی ظاهر می‌شود که تفریحات کشنده و سرخوشی‌های خطرناکی را تجربه می‌کند، او سعی می‌کند تا با نوشتن نامه به همسر سابقش با غم خود و احساسات و مسوولیتش در برابر کارهای فرزندش کنار بیاید.

فیلم «باید در مورد کوین صحبت کنیم» یک اقتباس واقعی و دقیق از پرفروش‌ترین رمان «لیونل شریور» است. در این فیلم چنان ماهرانه و دقیق تیلدا سوینتون به عنوان یک زن با خسارات ناگواری که پسر روانی‌اش به‌ بار می‌آورد سر و کار دارد و به این فیلم کم دیالوگ با قدرت بیان بالای خود چنان استحکامی می‌بخشد که با اجرای درخشانش در «من عشق هستم» برابری می کند.

جوایز بهترین بازیگران نقش‌های مكمل مرد و زن به «آلبرت بروكس» بازیگر «بران» و «وانسا ردگریو» هنرپیشه‌ی «كوریولانوس» رسید. «بریجت اوكانر» و «پیتر استراگان » برای نگارش فیلمنامه‌ی «بندزن، خیاط، سرباز و جاسوس» جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس انجمن منتقدان سان فرانسیسكو را به خود اختصاص دادند.

جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اصل نیز نصیب «جی. سی. شاندور» نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی «مارجین كال» شد. انیمیشن «رنگو» بهترین اثر انیمیشنی شناخته شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر‌، جایزه‌ی بخش مستند نیز به فیلم «تبلوید» رسید.



لیلا حاتمی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مراکش

چهارشنبه 23 آذر 1390

نوع مطلب :خبر (سینما)، 



لیلا حاتمی
 در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مراکش
 
 

 منبع:خبرآنلاین

بازیگر فیلم‌های «لیلا» و «جدایی نادر از سیمین» یکی از داوران بخش مسابقه فیلم‌های بلند یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش است.

به گزارش خبرآنلاین، امیر کوستوریتسا فیلمساز صرب ریاست هیئت داوران بخش مسابقه فیلم‌های بلند این دوره جشنواره مراکش را به عهده دارد و لیلا حاتمی یکی از داوران این بخش است.

«
مرگ کسب و کار من است» اولین ساخته امیرحسین ثقفی از ایران یکی از 15 فیلم بخش مسابقه است و برای جایزه ستاره طلایی رقابت می‌کند.




«جدایی نادر از سیمین» در فهرست بهترین فیلم های خارجی 2

چهارشنبه 23 آذر 1390

نوع مطلب :خبر (سینما)، 



لس آنجلس تایمز معرفی کرد: «جدایی نادر از سیمین»
 در فهرست بهترین فیلم های خارجی 2

 
 
 
منبع: ایسنا
روزنامه لس‌آنجلس تایمز فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی را در فهرست بهترین فیلم‌های خارجی سال 2011 قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روزهای پایانی سال 2011 میلادی و با داغ شدن تنور رقابت سینمایی برای درخشش در جوایز اسكار، روزنامه لس‌آنجلس تایمز فهرست بهترین فیلم‌های خارجی كه عمیقا به دل مخاطبان و منتقدین سینما نشسته است را منتشر كرد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» از ایران یكی از پنج فیلم منتخب این روزنامه پرتیراژ است. ساخته جدید اصغر فرهادی این روزها با درخشش در فصل جوایز سینمایی هالیوود، انتظارها برای موفقیت در جوایز اسكار 2012 را بالا برده است.

برنده جایزه خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره برلین از هفته گذشته تاكنون برنده چندین جایزه جهانی از جمله بهترین فیلم خارجی سال از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریكا و انجمن منتقدین فیلم نیویورك و جوایز فیلم مستقل بریتانیا شده و در جوایز فیلم اسپیریت نیز نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی سال است.

«جدایی نادر از سیمین» كه اخیرا در جوایز سالانه آسیاـ پاسیفیك بهترین فیلم سال 2011 شناخته شد، حضور گسترده‌ای در جشنواره‌های جهانی داشته و درحال حاضر در كشورهای بلژیك، فرانسه، تایلند، تركیه، انگلیس، آلمان، هلند، مجارستان، سوئد، یونان، لهستان، اسپانیا، كره‌جنوبی، ایتالیا و دانمارك درحال نمایش است و در آستانه اكران عمومی در نروژ و پرتغال است.

فیلم «Le Havre» جدیدترین ساخته‌ آكی كوریسماكی از فنلاند دیگر فیلم خارجی برتر سال 2011 معرفی شده است. این فیلم كه نماینده فنلاند در جوایز اسكار 2012 است، در جشنواره كن امسال نامزد نخل طلا بود و موفق به دریافت جایزه فیپرشی شد.

فیلم «جسمی كه در آن زندگی می‌كنم» ساخته «پدرو آلمادوار» اسپانیایی نیز در این فهرست حضور دارد. این فیلم با بودجه‌ 13 میلیون دلار در گونه آثار تریلر تهیه شده و براساس داستان «رتیل» نوشته «تیری ژانكوئه» فرانسوی ساخته شده است.

این فیلم قصه ترسناك زندگی دكتر جراحی را به تصویر می‌كشد كه درصدد انتقام‌جویی از مردانی است كه دخترش را مورد سوء‌استفاده‌ جنسی قرار داده‌اند.

«جسمی كه در آن زندگی می‌كنیم» یكی از نامزدهای نخل طلای جشنواره كن امسال بود كه جایزه هیات‌داوران جوان را گرفت.

این فیلم كه «آلمادوار» آن را داستان انسانیت و زندگی در شرایط دشوار توصیف كرده، اولین همكاری «باندراس» و «آلمادوار» پس از فیلم «مرا حبس كن، مرا آزاد كن» در دهه 90 است.




بازجویی از هیولا

دوشنبه 21 آذر 1390

نوع مطلب :نقد(تئاتر)، 




نگاهی به نمایش روال عادی به کارگردانی محمد رضا خاکی

بازجویی از هیولا





ژان كلود كری‌یر» نمایشنامه‌نویس فرانسوی كه تجربیات كاملا متفاوت و متنوعی در حوزه نگارش متن با پیتر بروك، كارگردان انگلیسی پشت‌سر گذاشته از این منظر سبك و ساختاری بینابینی را انتخاب كرده كه ویژگی‌های مثبت و موثر هر دو رویكرد بیرونی و درونی را به یك میزان داراست.

«كری‌یر» در آخرین نمایشنامه‌اش (روال عادی)‌ كه این روزها با كارگردانی محمدرضا خاكی در سالن چهارسوی تئاتر شهر اجرا می‌شود، ماجرای دو شخصیت درگیر با یك موقعیت بیرونی را روایت می‌كند. مواجهه این 2 شخصیت در فضایی متفاوت، موضوع درگیری بین آنها را پیچیده‌تر می‌كند. از سوی دیگر پنهان كردن افكار و سیاست‌هایی‌است كه هر یك از شخصیت‌ها برای فرار از این مخمصه به كار می‌گیرند. فضای بسته باعث می‌شود كه بسیاری از كاركردهای دراماتیك اجرا نیز وابسته به مختصات متن باقی بماند.

اگرچه به نظر می‌رسد كه در این شرایط بخش مهمی از كارگردانی هم می‌بایست و البته و مدیون پردازش دقیق متن باشد، اما برعكس باید اعتراف كرد كه كارگردانی چنین نمایشنامه‌ای می‌تواند به مراتب دشوارتر باشد. محمدرضا خاكی با توجه به این مساله كاملا هوشمندانه عمل كرده است. خاكی فضای اجرایش را به درستی با محدودتر كردن حوزه تاثیر و توجه به چینش ساده و از همه مهم‌تر تمركز بر تركیب فاصله‌های میان شخصیت‌ها مورد پرداخت قرار داده است.

شاید این‌طور به نظر برسد كه نشستن دو بازیگر نمایش در دو طرف میز و حضور ثابت و تقریبا ساكن آنها در صحنه ارزش و جایگاه میزانسن را در اجرا به حداقل رسانده باشد؛ اما واقعیت این است كه تركیب فاصله میان شخصیت‌ها، برجسته كردن ری‌‌اكشن‌ها و توجه به جزییات بازی بازیگران و حتی اندك جابه‌جایی‌هایی كه به روی سه صندلی چیده شده در صحنه صورت می‌گیرد، نیازمند توجه و دقت در چینش حركت‌ها و حتی تمركز به روی حضور ثابت بازیگران در صحنه است كه كارگردان با مهندسی تقریبا دقیق همین تركیب حضور نتیجه مطلوب و موثر را از آن گرفته است.

نمایش «محمدرضا خاكی»‌ با توجه به سكون و كم‌تحرك بودن بازیگران و محدود بودن صحنه تقریبا در تمام لحظات، تماشاگرش را با خود درگیر نگه می‌دارد. بخشی از این موفقیت وابسته به جذابیت‌های متن و بویژه طنز ظریف و جذاب نهفته در آن است و بخش دیگرش به كارگردانی موفق خاكی مربوط می‌شود كه توانسته چالش‌های ساده و پیچیده ارتباط میان شخصیت‌ها را به خوبی با هم تركیب كند و در یك بسته منظم و هوشمندانه ارائه دهد.

در این میان باید اعتراف كرد كه بازی خوب مسعود دلخواه در نقش خبرچین هم كاملا در راستای مولفه‌های یكدست و منظم اجرا قرار گرفته است. دلخواه در نقش خبر چین، با رعایت ظرایف رفتار و نمایش تمام عمل‌ها و عكس‌العمل‌های مرتبط با موقعیت‌های اجرا و نیز با تسلط بر كلام و نرمش و تغییرات تا اندازه بسیار زیادی بر جذابیت‌ها و محاسن اجرا افزوده است. بخش مهمی از جزئیات و مشخصات اجرا نیز به محدوده حضور او و چگونگی ایفای نقش او بستگی دارد. مثلا دقت و وسواس در چیدن خودكارهای رنگارنگ و كلیدها در محدوده حضور او با حضور مسلط پاكت‌های نامه در محدوده حضور كمیسر مقایسه كنید! مسلما با وجود این‌كه نامه‌ها و گزارش‌ها اهمیت بیشتری دارند، بازی دلخواه با كیف و كلاه و خودكار بیشتر به چشم می‌آید و دیده می‌شود.

نمایش براساس نظم حساب شده دراماتیك متن با بازجویی آغاز می‌شود و هرچه به میانه نزدیك می‌شود، با كاهش سلطه بازجو بر موقعیت فاصله‌اش با نقطه چرخش هم كمتر می‌شود و درست از زمانی كه جای بازجو و متهم عوض می‌شود تغییر پیدا می‌كند. در واقع از لحظه‌ای كه كمیسر در مواجهه با خبرچین در موضع ضعف قرار می‌گیرد تمام مناسبات ارتباط هم تغییر می‌كنند و از همین لحظه به بعد مفاهیم زیرمتن و محتوای اثر نیز در اجرا خودنمایی می‌كنند. در واقع در این سیستم فرد به عنوان یك قربانی در مقابل هیولایی قرار می‌گیرد كه خود سیستم آن را تولید كرده و پرورش داده است. این فردیت قربانی شده با تغییر جایگاه كمیسر جدید جای كمیسر قبلی و كمیسرهای بعدی تعریف می‌شود و جایگاه ثابت و تغییرناپذیر خبرچین حضور هیولای تهدیدكننده‌ای را هشدار می‌دهد كه مستقیما در حوزه محتوای اثر تعریف و توجیه می‌شود.

در مجموع «روال عادی» را به واسطه پرداخت دقیق هوشمندانه متن «ژان كلود كری‌یر» و اجرای مناسب و بدون اضافه و مولفه‌های زاید در حوزه كارگردانی نمایشی زیبایی‌شناسانه و تقریبا كامل ارزیابی كرد.

مهرداد رایانی مخصوص




فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها
رتبه پیج رنک سایت یا وبلاگ شما در گوگل کلیک کنید