تبلیغات
Ahmadak - مطالب آبان 1390
Ahmadak

بازیگر درتئاتر به واژگان متن، شیئیت می بخشد. و این از هر كاری دراین جهان پیچیده تر و شورانگیزتر است

آكتورز استودیو Actors Studio

جمعه 27 آبان 1390

نوع مطلب :فرهنگ تئاتر و سینما، 



آكتورز استودیو  Actors Studio



ساختمان اکتورز استودیو در منهتن پلازا

اکتورز استودیو (به انگلیسی: Actors Studio) نام یک سازمان ویژهٔ هنرپیشگان حرفه‌ای سینما، مدیران تئاتر و نمایش‌نامه‌نویسان است که در منهتن نیویورک واقع شده‌است. این استودیو بیشتر به‌خاطر ظرافت کار و روش‌های آموزش هنرپیشگی نامدار است.

این سازمان در ۵ اکتبر ۱۹۴۷ از سوی گروهی از کسانی که به هنرپیشگان آموزش حرکت می‌دادند به نام‌های الیا کازان، شریل کرافورد، رابرت لوئیس و آنا سوکولوف بنیاد شد. لی استراسبرگ نیز پس از این تاریخ به این سازمان پیوست و تا زمان مرگش در ۱۷ فوریه ۱۹۸۲ عضو آن بود.

این استودیو باعث می‌شود تا هنرپیشگان در محیطی خصوصی و بدون فشار نقش‌های تجاری بتوانند در اجراهای خود دست به ریسک و آزمون بزنند.


ووشیا (Wuxia، 武侠)

جمعه 27 آبان 1390

نوع مطلب :فرهنگ تئاتر و سینما، 



ووشیا
(Wuxia، 武侠)


ژانر ووشیا (Wuxia، 武侠) سبکی در ادبیات، سینما و تلویزیون است. ووشیا از ترکیب دو کلمه وو که هنرهای رزمی یا نبرد رو شرح می‌دهد و کلمه شیا که جوانمرد، قهرمان، سلحشور را شرح می‌دهد. در حالت کلی ووشیا را می‌توان قهرمان‌های هنرهای رزمی معنی کرد. ووشیا جزئی از فرهنگ چین از قدیم تا به امروز باقی مانده و نویسندگان مشهوری علاقه‌مندانه این ژانر را ادامه می‌دهند.

مهارت‌های مبارز در ژانر ووشیا شامل:

    * کونگ فو.
    * استفاده از اشیا مانند قلم مو، چرتکه، آلات موسیقی به عنوان سلاح مرگ‌بار، و استفاده ماهرانه از سلاح‌های مخفی.
    * استفاده از چینگ گونگ یا توانایی حرکت سریع و سبک وزن، که به آنها اجازه می‌دهد روی دیوار حرکت کنند، روی آب شناور باشند یا روی درخت‌ها حرکت کنند (به پرواز دربیایند).
    * استفاده از نِی لی یا نِی جین، که قادر به کنترل نیروی درون (چی) و هدایت آن برای حمله، دفاع، درمان یا به استقامت فرا بشری دست پیدا کردن.
    * استفاده از دیان شوئه یا در تلفظ کانتونی دیم ماک، یا دیگر فنون برای کشتن، بیحس کردن، مسموم کردن یا کنترل حریف به‌وسیله ضربه زدن به نقاط عصبی با انگشت، آرنج یا ابزاری.

فیلم‌ها

فیلم‌های زیادی در ژانر ووشیا تولید و پخش شده که یکی از معروفترین آنها که در سطح بین‌المللی هم شهرت دارد فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان کاری از آنگ لی است که به خوبی نمایانگر ژانر ووشیا است. فیلم‌های معروف دیگر مانند:

    * قهرمان (۲۰۰۲) کاری از جانگ ییمو با بازی جت لی
    * خانه خنجرهای پران (۲۰۰۴) کاری از جانگ ییمو با بازی تاکشی کانشیرو
    * اعجوبه‌های کونگ فو (۲۰۰۴) کاری از استیفن چو سینگ چی
    * قول (۲۰۰۵) کاری از چن کای گو

کتاب‌ها

رمان نویس‌های مشهور ژانر ووشیا شامل:

    * جین یونگ
    * گو لونگ
    * خوانگ یی
    * ون رویی آن
    * لیانگ یو شنگ
    * سیما زی ین
    * شیائو یی
    * شی وی هان
    * شیائو دوان
    * وانگ دو لو

بازی‌های ویدیوئی

    * شمشیر شوان یوان
    * افسانه شمشیر و پری (پهلوانان چین)
    * جنگجویان سلسله
    * شمشیر شیطانی

کمیک‌ها

    * سواران طوفان
    * قهرمان چینی
    * افسانه سه قلمرو
    * شمشیر بهشتی و خنجر اژدها



وسترن اسپاگتی Spaghetti Western

جمعه 27 آبان 1390

نوع مطلب :فرهنگ تئاتر و سینما، 


وسترن اسپاگتی Spaghetti Western


وسترن اسپاگتی (به انگلیسی: Spaghetti Western) نوعی زیرشاخه از ژانر فیلم‌های وسترن است.

فیلمهای وسترن اسپاگتی معمولاً توسط اروپاییان و در اروپا ساخته می‌شوند. وسترن اسپاگتی نام خود را از کارگردانان ایتالیایی گرفته‌است که در دهه ۶۰ میلادی بسیاری از این آثار را کارگردانی کردند.

کشورهای شرقی همانند ژاپ و کره نیز اقدام به ساخت این نوع فیلم کرده‌اند.


فیلم نواَر Noir film

جمعه 27 آبان 1390

نوع مطلب :فرهنگ تئاتر و سینما، 



فیلم نواَر Noir film



اجتماع بزرگ (۱۹۵۵)


فیلم نواَر (به فرانسوی: Film noir)یک اصطلاح سینمایی است که اصولاً برای توصیف درام‌های جنایی هالیوودی مطابق مد روز استفاده می‌شود. طول دوره فیلم نوار کلاسیک هالیوود از اوایل دهه ۱۹۴۰ تا اواخر ۱۹۵۰ در نظر گرفته می‌شود. فیلم نوار این دوره با سبک بصری سیاه و سفید با شدت کم که دارای ریشه‌های سینمای اکسپرسیونیستی آلمان است دانسته می‌شود. فیلم نوار (معادل فرانسوی فیلم سیاه) اولین بار در ۱۹۴۶ توسط نینو فرانک به فیلم‌های آمریکایی اطلاق شد.


فیلم های علمی-تخیلی

جمعه 27 آبان 1390

نوع مطلب :فرهنگ تئاتر و سینما، مقاله (سینما)، 



فیلم های علمی-تخیلی


علمی-تخیلی گونه‌ای داستانی است که در ادبیات، هنر، تلویزیون، بازی، سینما، تئاتر و دیگر رسانه‌ها یافت می‌شود. در گونه علمی‌تخیلی فناوری یا علوم امروزی یا مربوط به آینده دستمایهٔ هنرمند و آفرینشگر قرار می‌گیرد.

ژانر علمی-تخیلی اثری است که در صورت حذف علم از آن ساختار آن از هم بپاشد. تعریف‌های مختلفی از این ژانر وجود داد، از جمله تعریف جالبی که می‌گوید: «اثری علمی-تخیلی است که ناشرش بگوید علمی-تخیلی است!» اما شاید پرطرفدارترین آنها تعریف اخیر باشد، حتی اگر دانش امروز پاسخی برای پرسش‌های چرایی و چگونگی مطرح شده را نداشته باشد.

ابهامی که وجود دارد مربوط به زمانی است که عنصر خیال چنان با توجیه‌های علمی در هم می‌آمیزد که جدا کردن آن ممکن نیست و ماهیت علمی بودن اثر زیر سوال می‌رود. البته چنین ابهامی معمولاً در آثار علمی-تخیلی نویسان شاخص مانند آسیموف یا آرتور. سی. کلارک وجود ندارد.

در اثر علمی-تخیلی نویسنده فکر خود را رها می‌کند تا به آینده برود و آنچه را در اثر پیشرفت علمی امکان‌پذیر شده‌است را به تصویر بکشد. در اثر علمی تخیلی نویسنده گاهی تمایلات و آرزوهای انسان‌ها و گاهی بیم‌ها و ترس‌های آنها را بیان می‌کند.

اهمیت و اثرات


ری بردبری، نویسندهٔ آمریکایی و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان علمی-تخیلی قرن (اگرچه خودش چنین اعتقادی به این مساله ندارد)، می‌گوید: «هر چه تصور می‌کنیم تخیل و هر چه انجام می‌دهیم علم است، کل تاریخ بشر چیزی جز داستانی علمی-تخیلی نیست.»

ادبیات علمی-تخیلی می‌تواند تاریخ آینده باشد. بسیاری اختراعات و اکتشافات ابتدا در ادبیات علمی-تخیلی چهره نشان داده‌اند و سپس در دنیای واقعی ظاهر شده‌اند.

    * اولین بار در آثار ژول ورن - نویسندهٔ شهیر فرانسوی و یکی از پیشگامان علمی-تخیلی - بود که سینما و زیردریایی ظاهر شدند.
    * کلمهٔ روبوت و کاربرد آن به صورت موجودی انسان‌نما اولین بار در اثر مشهور کارل چاپک، نویسندهٔ چک، به نام .R.U.R یا کارخانهٔ روبات سازی روسوم مطرح شدند.
    * آرتور سی. کلارک بود که اولین بار ایدهٔ ماهواره‌های مخابراتی را مطرح کرد و حتی به آن جامهٔ عمل پوشانید.
    * کلمه رباتیک و مفهوم امنیت روبوتها، هر دو از ایده‌های آیزاک آسیموف هستند.

نویسندگان مشهور


آرتور سی. کلارک، آیزاک آسیموف و رابرت ای. هاین لاین را به عنوان سه نویسندهٔ بزرگ علمی-تخیلی تمام زمان‌ها می‌شناسند. امروز تعداد نویسندگانی که کارهایشان را می‌توان در سبک علمی-تخیلی طبقه‌بندی کرد بسیار زیاد شده است. شاید حتی افلاطون، فیلسوف یونانی، را بتوان یکی از اولین علمی-تخیلی نویسان شمرد، چه داستان آتلانتیس را اول بار او نقل کرد. اگر چه به صورت نقلی از حقیقت.

جاناتان سویفت، نویسندهٔ سفرهای گالیور را هم شاید بتوان کج دار و مریز به این سبک داخل کرد. فصل سوم کتاب اخیر، جزیره‌ای به نام لاپوتا را توصیف می‌کند که با کمک نیروی آهنربایی عظیم در هوا شناور مانده و حرکت می‌کند.

رسانه‌های دیگر

نمایشنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هم بستری مناسب برای سبک علمی-تخیلی هستند. اورسن ولز، سینماگر و بازیگر معروف (که او را به خاطر شاهکارش همشهری کین می‌شناسند)، زمانی جنگ دنیاها اثر ولز را چنان در رادیو به صورت نمایشنامه اجرا کرد که بسیاری از مردم آمریکا باور کردند که واقعا بیگانه‌ها به زمین حمله کرده‌اند.

مجله‌های و کتاب‌های کمیک بسیاری فقط در زمینه سبک علمی-تخیلی وجود دارند. فیلم‌ها و سریال‌های این گونه هم که جای خود دارند. بسیاری پخش پرطرفدار سریال پیشتاران فضا (عنوان اصلی:Star Trek: Original Series) در سال‌های دهه ۵۰ از تلویزیون وقت ایران به یاد دارند.

فیلم



امروزه شاید پرطرفدارترین رسانه در زمینهٔ علمی-تخیلی فیلم باشد. فیلمهای علمی-تخیلی را فقط طرفداران علمی-تخیلی نیستند که می‌بینند. این موضوع به خصوص در مورد ایران صادق است. زیرا اساساً فیلم‌هایی که در ژانر ع.ت. جای می‌گیرند مملو از جلوه‌های ویژه و بعضاً عنصر هراس هستند و این دو کیفیت باعث جذابیت آنها شده است.

درون‌مایه‌ها


سبک علمی-تخیلی از سبک‌هایی است که زمینهٔ بسیاری برای کار دارد. از جمله این زمینه‌ها عبارت‌اند از:

    * زمینی‌سازی، تبدیل سیاره‌های دیگر به صورت مناسب برای زندگی انسان
    * بیگانه‌ها، زیست فرازمینی، برخورد نژادهای هوشمند غیر انسانی با انسان، چه در زمین، چه در فضای خارج و چه در ابعاد و فضاهای غیر فیزیکی.
    * سفر فضایی، جهش، کرم‌چاله‌ها و ...
    * سفر در زمان
    * پیشرفت علم، زیست‌شناسی، ژنتیک، همانندسازی (تاگ سازی)، قدرت‌های ذهنی و ...
    * زمان‌ها و دنیاهای موازی (Multi-verse)
    * شیمی‌های حیاتی متفاوت
    * تأثیرات آینده اکتشافات علمی، خیال‌پردازی دربارهٔ مرزهای علم

و ...

علمی-تخیلی در ایران


ادبیات علمی-تخیلی در ایران «ادبیات علمی» (مجلهٔ دُردانه) یا «افسانهٔ علمی» (هوشنگ غیاثی‌نژاد، مقدمهٔ خورشید عریان) یا «دانش فسانه» هم خوانده شده‌است، اما اصطلاح «علمی-تخیلی» عامه‌پسندتر و جاافتاده‌تر است. ادبیات علمی-تخیلی در ایران بین طبقهٔ کتابخوان عادی، طرفدار چندانی ندارد و بیشتر با ادبیات کودکان در یک طبقه قرار می‌گیرد. که البته استثناهایی هم وجود دارد، اما امروز هم ادبیات علمی-تخیلی در ایران مبدل به جریانی جدا و مستقل نشده است.




فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها
رتبه پیج رنک سایت یا وبلاگ شما در گوگل کلیک کنید