تبلیغات
Ahmadak - مطالب شهریور 1390
Ahmadak

بازیگر درتئاتر به واژگان متن، شیئیت می بخشد. و این از هر كاری دراین جهان پیچیده تر و شورانگیزتر است

معرفی اسامی نامزدهای دریافت تندیس شایستگی پانزدهمین جشن سینمای ایران

پنجشنبه 10 شهریور 1390



معرفی اسامی نامزدهای دریافت تندیس شایستگی پانزدهمین جشن سینمای ایران



روابط عمومی پانزدهمین جشن سینمای ایران اسامی نامزدهای دریافت تندیس شایستگی جشن سینمای ایران را اعلام کرد .


گفتنی است پس از 34 روز داوری فشرده و تماشای هشتاد و هشت فیلم بلند داستانی توسط 58 نفر داور تخصصی، نامزدهای دریافت تندیس شایستگی سینمای ایران به شرح زیر معرفی شدند:

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلم

علی سرتیپی                               برای فیلم                                   ورود اقایان ممنوع

سعید سعدی                               برای فیلم                                   اینجا بدون من

همایون اسعدیان                          برای فیلم                                   سعادت آباد

اصغر فرهادی                             برای فیلم                                   جدایی نادر از سیمین

رضا میر کریمی                          برای فیلم                                   یه حبه قند

 

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین کارگردانی

 

بهرام توکلی                                برای فیلم                                   اینجا بدون من

علی رضا داود نژاد                      برای فیلم                                   مرهم

محمد بزرگ نیا                            برای فیلم                                   راه آبی ابریشم

اصغر فرهادی                                برای فیلم                                   جدایی نادر از سیمین

رضا میرکریمی                           برای فیلم                                   یه حبه قند

 

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه اورژینال

علی رفیعی                                 برای فیلم                                   آقا یوسف

فرشته طائر پور- نگار آذربایجانی   برای فیلم                                   آینه های رو برو

امیر عربی                                  برای فیلم                                   سعادت آباد

اصغر فرهادی                             برای فیلم                                   جدایی نادر از سیمین

پیمان قاسم خانی                             برای فیلم                                   ورود اقایان ممنوع

 

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه اقتباسی

بهرام توکلی                                برای فیلم                                   اینجا بدون من

محمد علی طالبی                         برای فیلم                                   باد و مه

محمد علی طالبی-محمدرضا یوسفی برای فیلم                                 علفزار

 

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد

سعید پور صمیمی                       برای فیلم                                   یه حبه قند

مصطفی زمانی                            برای فیلم                                   قصه پریا

رضا عطاران                               برای فیلم                                   اسب حیوان نجیبی است

رضا عطاران                                  برای فیلم                                   ورود آقایان ممنوع

 پیمان معادی                              برای فیلم                                   جدائی نادر از سیمین

مهدی هاشمی                              برای فیلم                                   آقا یوسف

 

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین نقش اول زن

ویشکا آسایش                            برای فیلم                                  ورود آقایان ممنوع

ساره بیات                                  برای فیلم                                   جدایی نادر از سیمین

غزل شاکری                               برای فیلم                                   آینه های روبرو

لادن مستوفی                              برای فیلم                                   گلچهره

فاطمه معتمد آریا                         برای فیلم                                   اینجا بدون من

 

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین نقش مکمل مرد

حامد بهداد                                 برای فیلم                                   انتهای خیابان هشتم

صادق زارعی                              برای فیلم                                   بالابان

شهاب حسینی                             برای فیلم                                   جدایی نادر از سیمین

بابک کریمی                                  برای فیلم                                   جدایی نادر از سیمین

حسین یاری                                برای فیلم                                   سعادت آباد

 

 

* نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین نقش مکمل زن

مهناز افشار                                 برای فیلم                                   سعادت آباد

نگار جواهریان                             برای فیلم                                   اینجا بدون من

ریما رامین فر                              برای فیلم                                   یه حبه قند

سهیلا رضوی                               برای فیلم                                   یه حبه قند

هنگامه قاضیانی                           برای فیلم                                   سعادت آباد


ادامه مطلب

مطالبات قانونی معطل مانده اصحاب فرهنگ و هنر

پنجشنبه 10 شهریور 1390

نوع مطلب :خواسته، 



مطالبات قانونی معطل مانده اصحاب فرهنگ و هنر

1)اصلاح قوانین و مقررات برای رفع موانع انحصاری، تقویت رقابت پذیری و فراهم سازی زمینه های بسط مشارکت مردم، نهادهای غیر دولتی، صنفی و حرفه ای در امور فرهنگی و هنری.(بند الف ماده 104 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ج. ا. ا)
2)ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با الویت کودکان، دانش آموزان و دانشجویان با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه از تولید به سمت مصرف برای کلیه اقشار جامعه و خرید محصولات فرهنگی.(بند ز ماده104 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ج. ا. ا)
3)تهیه لایحه امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ تا پایان سال اول برنامه چهارم.(بند الف ماده 116قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ج. ا. ا)
4)اصحاب فرهنگ و هنر که شغل خود را از دست می دهند به تشخیص دولت به مدت حداکثر سه سال تحت پوشش بیمه بیکاری دولت قرار می گیرند(بند ج ماده 116 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی ج. ا. ا)

سوگمندانه از تاریخ تصویب این قوانین حداقلی ، حدود 7سال سپری شده و تاکنون به اجرا در نیامده اند.






فراخوان سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد

پنجشنبه 10 شهریور 1390

نوع مطلب :فراخوان، 



فراخوان سی امین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

فراخوان سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، فراخوان جشنواره امسال در 14 بخش و شرح زیر منتشر شده است:
1- مرور تئاتر ایران در سال 1390
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارائه کارنامه یک ساله تئاتر کشور در قالب نمایش‌های اجرا شده بخش مرور تئاتر ایران در سال 1389-1390 را برگزار می‌کند. گروه‌های نمایشی سراسر کشور، می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.
شرایط:
- نمایش‌های این بخش باید در محدوده زمانی بهمن ماه 1389 تا ابتدای دی‌ماه 1390 در یکی از تالارهای عمومی تئاتر، وابسته به مرکز هنرهای نمایشی یا سایر سازمان‌های فرهنگی در تهران، حداقل 15 اجرا و در شهرستان، حداقل 5 اجرای عمومی داشته باشند. ارائه اسناد معتبر در تأیید نکات ذکر شده ضروری است.
- نمایش‌های متقاضی از دو طریق دیدن فیلم اجرا یا دیدن اجرای زنده نمایش‌ها، توسط هیأت انتخاب به این بخش راه پیدا خواهند کرد.
- گروه‌های نمایشی که علاقمند به حضور در این بخش هستند ضروری است با پر کردن و ارسال فرم مربوط و مدارک مورد نیاز قبل از پایان اجرای عمومی، آمادگی خود را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند و یا فیلم اجرای خود را به همراه مدارک به ستاد جشنواره ارائه دهند.
 - فهرست آثار برگزیده این بخش در دی ماه 1390 اعلام خواهد شد.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش ، حداکثر تا سقف 60 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- حداکثر 15 اثر در این بخش پذیرفته خواهد شد.
- اجرای آثار منتخب این بخش در یکی از استان‌های متقاضی و در صورت مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان صورت خواهد پذیرفت.
 2- برگزیدگان تئاتر مناطق
ستاد برگزاری جشنواره از میان گروه‌های معرفی شده به عنوان برگزیدگان جشنواره‌های تئاترمناطق، پس از بررسی و ارزیابی هنری گروه‌های واجد شرایط را انتخاب خواهد کرد.
شرایط:
- به گروه‌های راه یافته در این بخش حداکثر 30 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- مرکز هنرهای نمایشی به انتخاب ستاد برگزاری جشنواره از اجرای عمومی حداکثر 3 اثر نمایشی شاخص این بخش در تهران (حداکثر دو هفته) حمایت مالی خواهد نمود.
- زمان، مکان و نحوه حمایت مالی از اجرای عمومی آثار مذکور به عهده مرکز هنرهای نمایشی خواهد بود.
 3- تئاتر خیابانی
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ترویج نمایش‌های مردمی قابل اجرا در مکان‌های عمومی و نیز دست یابی عملی به تعریفی صحیح از نمایش‌های خیابانی متکی بر فرهنگ ملی، بخش تئاتر خیابانی را برگزار می‌کند.
شرایط:
- بخش تئاتر خیابانی در دو قسمت برگزار می‌شود:
الف) برگزیدگان ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان (با اولویت نمایش‌های آیینی و اقلیمی)
ب) نمایش‌های خیابانی با موضوع انقلاب اسلامی، مضامین دینی و جهاد اقتصادی
- متقاضیان حضور در بخش باید تقاضای حضور خود را به ضمیمه طرح نمایشی حداکثر تا تاریخ 20 شهریورماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- فهرست طرح‌های پذیرفته شده تا 3 مهر ماه اعلام خواهند شد.
- انتخاب نمایش‌هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از 21 تا 28 آبان با هماهنگی گروه و ستاد برگزار کننده جشنواره انجام خواهد شد.
- فهرست آثار پذیرفته شده تا 6 آذر ماه اعلام خواهند شد.
- حداکثر آثار پذیرفته شده در دو بخش (الف و ب) 25 اثر خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش تا سقف 15 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، توفیق اجرا در برقراری ارتباط با مخاطب، استفاده بهینه از فضای اجرا، استفاده بهینه از ظرفیت‌های نمایشی تئاتر خیابانی، بهره‌گیری حداقلی از امکانات و ارزشمندی پیام اثر با تکیه بر مولفه‌های اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
 4- تجربه‌های نو
ستاد برگزاری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با هدف ارائه تجربه‌های نو و نیز ایجاد امکان بروز خلاقیت‌ها در حوزه تئاتر، بخش تجربه‌های نو را برگزار می‌کند.
شرایط:
- متقاضیان حضور در این بخش باید تقاضای خود را به ضمیمه نمایشنامه یا طرح نمایشی و شیوه اجرایی   مد‌نظر، حداکثر تا 25 شهریورماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- طرح‌های نمایشی پذیرفته شده تا 10 مهرماه اعلام خواهند شد.
- ستاد برگزاری جشنواره صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که تاکنون هیچ اجرایی از آنها (عمومی و جشنواره‌ای) به صحنه نرفته باشد.
- انتخاب نمایشنامه‌هایی که طرح نمایشی آنها پذیرفته شده است از تاریخ تا 10 آذر ماه انجام خواهند شد.
- نمایش‌های متقاضی به صورت کامل مورد ارزیابی و انتخاب قرارخواهند گرفت.
- فهرست آثار پذیرفته شده تا 17 آذر ماه اعلام خواهد شد.
- حداکثر ظرفیت پذیرش در این بخش 9 نمایش (تهران و شهرستان) خواهد بود.
- ملاک اصلی در انتخاب آثار این بخش، گرایش‌های آموزشی، تجربی، خلاقیت‌های نوین نمایشی، استفاده حداقل از امکانات صحنه و تکیه بر جوهر اجرایی نمایش خواهد بود.
- اجرای عمومی آثار پذیرفته در این بخش، منوط به بررسی و تأیید شوراهای انتخاب آثار تالارهای نمایشی خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف 40 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) به منظور آماده‌سازی اجرا پرداخت خواهد شد.
- گروههای متقاضی می‌بایست آثار خودرا براساس امکانات موجود تالارهای نمایشی طراحی نمایند.
ستاد برگزاری جشنواره در قبال تقاضاهای خارج از توان و امکانات موجود مسئولیتی نخواهد داشت.
- اختصاص تالار نمایشی آثار برگزیده نهایی براساس ضوابط موجود و شرایط جشنواره و در نظر گرفتن جمیع جوانب صورت می‌گیرد. گروههای نمایشی تنها می‌توانند تالار مناسب اجرای خود را به ستاد برگزاری پیشنهاد نمایند.
متقاضیان این بخش می‌بایست حتما 2 نمایش کارگاهی و تجربی را در آبان یکی از تالارهای تهران یا شهرستانها به اجرای عمومی رسانده باشند و یا رزومه ارائه شده کارگردان در این بخش به تایید ستاد جشنواره برسد.
 5- چشم انداز تئاتر ایران در سال1391
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ارائه تولیدات جدید تئاتر ایران و تأمین نیاز اجرای عمومی تئاتر کشور در سال آتی، بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 1391 برگزار می‌کند.
- در این بخش صرفاً نمایشنامه‌های ایرانی با مضامین ذیل پذیرفته می‌شود:
- پرداختن به میراث گرانقدر ملی و مذهبی ایران اسلامی
- تعمق برای خلق آثار نمایشی بدیع و برگرفته از وقایع و شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی
- توجه به هویت و دنیای معنوی انسان معاصر
- نگاه ویژه به صلح و دوستی در تمدن اسلامی
- وحدت ملی و تحکیم و تعالی بنیان های اجتماعی
ستاد برگزاری جشنواره صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که تاکنون هیچ اجرایی از آنها (عمومی و جشنواره‌ای) به صحنه نرفته باشد.
- ستاد برگزاری جشنواره به هیچ عنوان پذیرای طرح نمایشی نخواهد بود.
- مهلت دریافت نمایشنامه‌ها تا تاریخ 10 مهر ماه می‌باشد.
- کارگردانان متقاضی در این بخش می‌بایست سابقه اجرای حداقل 2 نمایش را در یکی از تالارهای نمایشی تهران یا شهرستانها داشته باشند. (حداقل 15 اجرا برای هر نمایش درتهران و یک هفته اجرا برای شهرستان‌ها)
- نتیجه بررسی متون این بخش تا تاریخ اول آبان‌ماه اعلام خواهد شد.
- انتخاب نمایش‌هایی که متن آنها پذیرفته شده است از تاریخ20 تا30 آذرماه با هماهنگی گروه و ستاد برگزاری جشنواره انجام خواهد شد.
- فهرست آثار پذیرفته شده تا تاریخ 5 دی‌ماه اعلام خواهد شد.
- حداکثر ظرفیت پذیرش در این بخش 12نمایش خواهد بود.
- اجرای عمومی نمایش‌های راه یافته به این بخش برای سال 1391 قطعی خواهد بود.
- به گروه‌های راه یافته به این بخش حداکثر تا سقف 200 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته انتخاب و بنا بر ضوابط اعطای کمک هزینه ) پرداخت خواهد شد.
- از میان آثار حاضر در این بخش 3 اثر برگزیده و به گروه اول 50 عدد سکه بهارآزادی، گروه دوم 35 عدد سکه بهارآزادی و گروه سوم 20 عدد سکه بهارآزادی اهدا می‌گردد.
6- نگاه ویژه
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر با هدف حمایت و معرفی کارگردانان جوان و مستعد این بخش را برای اولین بار برگزار می‌نماید.
بخش نگاه ویژه مختص به دوگروه از متقاضیان است:
الف) متقاضیانی که امکان حضور در بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 91 و تجربه‌های نو به لحاظ شرایط منظور شده (اجرای عمومی حداقل 2 اثر) را ندارند.
ب)متقاضیانی که تا به حال در هیچ یک از دوره‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور نداشته‌اند.
- ستاد برگزاری جشنواره صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که تاکنون هیچ اجرایی از آنها (عمومی و جشنواره‌ای) به صحنه نرفته باشد.
- بدیهی است علاوه بر کارشناسی متون یا طرح‌های ارسالی سوابق و فعالیت‌های کارگردان برای حضور در این بخش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
- کارگردانان متقاضی می‌توانند متون یا طرح نمایشی به همراه شیوه اجرایی مدنظر را تا تاریخ 29 شهریورماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
- فهرست متون و طرح‌های نمایشی پذیرفته شده تا 17 شهریورماه اعلام خواهد شد
- انتخاب نمایش‌هایی که متن آنها پذیرفته شده است از 8 تا 13 آذرماه با هماهنگی گروه و ستاد برگزاری جشنواره انجام خواهد شد.
- به گروه‌های راه یافته در این بخش تا سقف 30 میلیون ریال (به تشخیص کمیته انتخاب و بنابر ضوابط اعطای کمک هزینه جشنواره) پرداخت خواهد شد.
- حداکثر آثار پذیرفته این بخش 9 اثر خواهد بود.
7- مسابقه ایران
ستاد برگزاری جشنواره به مناسبت سی امین دوره برگزاری جشنواره و با هدف ارائه الگوهای شایسته تئاتری برای هنرمندان جوان کشور بخش مسابقه تئاتر ایران را برگزار می‌کند.
شرایط:
- هیات انتخاب جشنواره از میان گروه‌های پذیرفته شده در تمام بخش‌های جشنواره، نمایش‌هایی را که متن آنها صرفا ایرانی است را انتخاب و حداکثر 30 اثر را برای شرکت در این بخش معرفی می‌نماید.
- ستاد برگزاری جشنواره دی‌ماه 1390 اسامی گروههای این بخش را اعلام خواهد کرد.
- به برگزیدگان رشته‌های مختلف در این بخش جوایز نفیسی با نظر هیات داوران و ستاد جشنواره اهدا خواهد شد.
8- مسابقه بین‌الملل
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف ایجاد زمینه تعامل فرهنگی بین گروه‌های تئاتر داخلی و خارجی و نیز ارائه الگوهای شایسته تئاتری برای هنرمندان جوان و ایجاد امکان رقابت و سنجش بین هنرمندان شرکت کننده از ایران و سایر کشورها بخش مسابقه بین‌الملل را برگزار می‌کند.
شرایط:
- هیأت انتخاب جشنواره از میان گروه‌های پذیرفته شده در تمام بخش‌های جشنواره، گروه‌های واجد شرایط مربوط به این بخش را انتخاب خواهد کرد. بدیهی است گروه‌های ذکر شده علاوه بر حضور در بخش مربوطه بنا به تشخیص هیأت مذکور می‌توانند در بخش مسابقه بین‌الملل نیز حضور پیدا کنند.
- ستاد جشنواره در دی‌ماه 1390 اسامی گروه های این بخش را اعلام خواهد کرد.
- شرایط حضور نمایش‌های خارجی در این بخش در فراخوان بین‌المللی ارائه خواهد شد.
9- بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با هدف تشویق و تقویت بنیه نمایشنامه‌نویسی و حمایت از نمایشنامه‌های فاخر و شایسته برای اجرا،و تاکید بر نقش موثر نمایش رادیویی بخش تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی را برگزار می‌کند.
اولویت‌ها:
-پرداختن به میراث گرانقدر دینی و ملی
- پرداختن به فرهنگ‌های بومی و اقلیمی
- وقایع و شخصیت‌های موثر انقلاب اسلامی
- توجه به هویت و دنیای معنوی انسان معاصر
- نگاه ویژه به صلح و دوستی در تمدن اسلامی
- این بخش صرفاً پذیرای نمایشنامه‌های ایرانی که تا به حال چاپ و اجرا نشده، یا ترجمه‌های جدید (چاپ نشده) خواهد بود.
- مهلت دریافت نمایشنامه‌ها تا 20 مهرماه است.
- فهرست نمایشنامه‌های برگزیده تا 10 آبان اعلام خواهد شد.
- نمایشنامه‌های برگزیده از سوی انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید و حداکثر تا سقف 30 میلیون ریال (به تشخیص هیأت داوران) به نویسنده هر نمایشنامه در قالب قرارداد نگارش پرداخت خواهد شد.
- نمایشنامه‌های برگزیده در طول برگزاری جشنواره مورد خوانش قرار می‌گیرند.
- به گروه‌های نمایشی که متون این بخش را خوانش کنند حداکثر تا سقف 15 میلیون ریال پرداخت خواهد شد.
- ظرفیت پذیرش آثار در این بخش حداکثر 9 اثر خواهد بود.
10- رادیو تئاتر
ستاد برگزاری جشنواره با هدف تعامل بین اشکال گوناگون رسانه‌ای در حوزه تئاتر این بخش را در صورت مشارکت نهادهای مرتبط با این حوزه برگزار می‌کند.
شرایط و نحوه پذیرش آثار متعاقباً اعلام می‌شود.
11- پژوهش
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با هدف حمایت از پژوهشگران حوزه نمایش و بر طرف کردن نسبی نیازهای تحقیقاتی کشور، بخش پژوهش جشنواره را برگزار می‌کند.
شرایط:
- محور کلی پژوهشی در سال 1390 به بررسی 30 ساله جشنواره تئاتر فجر با محورهای ذیل اختصاص دارد.
• تحولات نمایشنامه‌نویسی در 30 ساله اخیر
• جایگاه تئاتر شهرستان
• جایگاه تئاتر ایران در عرصه بین‌الملل
- پژوهشگران علاقمند به حضور در این بخش می‌توانند پژوهش خود را با عنایت به عناوین کلی ذکر شده در یکی از وجوه انجام و ارائه دهند.
- پژوهش‌های این بخش نباید قبلاً چاپ شده و یا در سمینارهای علمی داخلی و بین‌المللی ارائه شده باشند.
- محدودیتی در حجم پژوهش وجود ندارد.
- رعایت استانداردهای تحقیقات علمی در نگارش و پذیرش پژوهش‌ها نقش اساسی خواهد داشت.
- پژوهش‌های برگزیده به صورت مجموعه‌ای مستقل، توسط انتشارات نمایش به چاپ خواهند رسید.
- مهلت ارسال پژوهش‌ها تا11 آبان ماه خواهد بود.
- فهرست پژوهش‌های برگزیده 2 آذرماه اعلام خواهد شد.
- آثار تحقیقاتی مورد نظر باید در سه نسخه تایپ شده به همراه فایل آن در محیط word بر روی سی‌دی به دبیرخانه جشنواره تحویل شوند.
- به پژوهش‌های راه یافته به این بخش تا سقف 30 میلیون ریال ( به تشخیص کمیته داوری) کمک هزینه تحقیق پرداخت خواهد شد.
12- کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی بین‌المللی
گروه‌های نمایشی بین المللی شرکت کننده، کارگاه‌های آموزشی خود در ایام جشنواره برگزارخواهند کرد. همچنین کارشناسان بین‌المللی نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف را برای علاقه‌مندان برگزار خواهند کرد.
شیوه و زمان ثبت نام از متقاضیان و نحوه اجرای کارگاه‌ها و نشست‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.
13- مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به منظور تقویت حوزه مواد تبلیغی تئاتر، بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر را برگزار می‌کند.
شرایط:
- متقاضیان حضور در این بخش، همراه با پر کردن فرم تقاضا، می توانند تا سقف 5 اثر (عکس یاپوستر) در این بخش حضور یابند.
- ستاد برگزاری جشنواره تا تاریخ 20 آذر ماه پذیرای تقاضا و آثار هنرمندان در این بخش خواهد بود.
- محدوده زمانی مد نظر برای آثاری که در این بخش پذیرفته می شوند بهمن ماه 1389 تا آذر ماه 1390 است.
- ذکر نام نمایش، نویسنده، کارگردان، تاریخ و محل اجرا در پشت آثار بر روی برچسب ضروری است.
- متقاضیان حضور در بخش عکس، می‌بایست فایل عکس‌ها با وضوح حداقل 300 dpi به همراه عکس‌های چاپ شده حداقل در ابعاد 20*30 سانتی متر را با مدارک عمومی ارسال کنند.
- متقاضیان حضور در بخش پوستر، علاوه بر ارائه پوستر در ابعاد واقعی، می‌بایست فایل آن (tiff) را ارسال کنند.
- آثار برگزیده علاوه بر ارائه در نمایشگاه در کتاب ویژه جشنواره نیز به چاپ خواهند رسید.
14-سومین بازار تئاتر ایران
ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با هدف معرفی و تبادل گروه‌های نمایشی موفق ایرانی و ارائه در رویدادهای بین‌المللی سومین بازار تئاتر ایران را براساس تجربیات دوره‌های پیشین و به کارگیری نظرات کارشناسان این حوزه رابرگزار می‌کند.
- شرایط حضور در این بخش متعاقباً اعلام خواهد شد.
شرایط عمومی
1- هر هنرمند صرفاً می‌تواند متقاضی حضور در یکی از بخش‌های صحنه‌ای جشنواره باشد.
2- ستاد جشنواره، نظر به مشکلات پیش آمده درباره برنامه‌ریزی و تنظیم جدول اجراهای جشنواره‌های پیشین تئاتر فجر، هیچ تعهدی نسبت به هماهنگی حضور بازیگران در اجراهای متفاوت نخواهد داشت.
3- ارائه اجازه نامه کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر ضروری است.
4- تعیین زمان و مکان اجرای نمایش‌ها بر عهده ستاد برگزاری و بر اساس امکانات موجود خواهد بود.
5- ایاب و ذهاب، اسکان و پذیرایی گروه‌های شهرستانی و خارجی پذیرفته شده بر عهده ستاد برگزاری خواهد بود.
6- ستاد برگزاری جشنواره مسئولیتی در قبال ساخت و ساز دکور، دوخت لباس و چاپ مواد تبلیغی نمایش‌ها نداشته و صرفاً خدمات معمول نصب دکور و آماده‌سازی صحنه را ارائه خواهد کرد.
7- مدارک، عکس، پوسترها، نمایشنامه‌ها و فیلم‌های ارسال شده (اعم از پذیرفته شده و پذیرفته نشده) مسترد نخواهد شد.
8- ستاد برگزاری جشنواره به تشخیص کمیته انتخاب هر بخش و بنا به موارد زیر کمک هزینه گروه‌ها را مشخص می‌کند:
الف) نیازهای ضروری صحنه شامل دکور، لباس، موسیقی و .. ب) تعداد عوامل اجرایی گروه به منظور تأمین نیازهای تدارکاتی ج) بعد مسافت برای گروه‌های شهرستانی به منظور تأمین هزینه‌های ایاب و ذهاب د) سطح کیفی و تعداد اجراها در جشنواره
9- شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف جشنواره با ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاستگذاری‌های جشنواره هستند عدم رعایت این قوانین خصوصاً زمانبندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.
10- چنانچه موردی در این فراخوان درج نشده باشد موضوع از طریق استعلام علاقه‌مندان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.



نگاه ”صمد چینی فروشان” به نمایش ”خرده خانم” کار ”کیومرث پوراحمد”

پنجشنبه 10 شهریور 1390

نوع مطلب :نقد(تئاتر)، 


بهره گیری از ظرفیت های ارتباطی نمایش‌های ایرانی

نگاه ”صمد چینی فروشان” به نمایش ”خرده خانم” کار ”کیومرث پوراحمد”


http://www.theater.ir/files/image/orginal-entry-image-24587.jpg

سر آغاز

ورود کارگردان‌های سینما به وادی تئاتر اگرچه چندان نامتعارف نیست، اما همیشه متضمن دوام و توفیق آنها در تاثیر گذاری بر مخاطب نبوده است.

هر چند سینما، بسیار از تئاتر وام گرفته و می گیرد اما تئاتر، حتی در صورت به کارگیری تصویر و فیلم و ویدئو، به مثابه جزئی از عناصر بیانی و ساختاری خود، رسانه هنری کاملا متفاوتی است و علت آن را هم باید در ذات و خمیر مایه مشارکتی تئاتر و همزمانی و دو سویگی فرآیند تولید معنا در صحنه و تالار نمایش و نقش فعال، موثر و انکار ناشدنی ذهن و نگاه مخاطب در فرایند تولید معنا از مجموعه نشانه‌ها و کنش‌های جاری در صحنه دانست، به عبارت دیگر فرایند خلاقیت در صحنه، بر خلاف سینما، فرایندی ناتمام است و کارگردان تئاتر (بر خلاف کارگردان سینما) تعیین کننده معنا یا معانی نهایی نشانه ها و مجموعه کنش های صحنه نیست، به همین دلیل، یک کارگردان تئاتر، ( بر خلاف سینما) در هر مرحله از مراحل خلق تصاویر تعیین حرکات و انتخاب اصوات و طراحی دقیق مناسب فضایی میان بازیگران با یکدیگر و با سایر عناصر صحنه و حتی با تماشاگران باید به سهم یکایک تماشاگران یا تماشاگر به مثابه یک کل یکپارچه، در تالیف نهایی معنا و تحقق تجربه تئاتر واقف باشد. بنابراین، دانستن رمز و راز چگونگی انتقال معنا به تماشاگر و سهم هر تماشاگر در فرایند تولید معنا عامل تعیین کننده‌ای در مسیر تلاش کارگردان در ترجمه تصویر ذهنی و اهداف معنایی ویژه خود در غالب یک محصول هنری زنده سه بعدی است. (1)
در "خرده خانم"، کیومرث پوراحمد سینماگر نشان می‌دهد که به درستی با ویژگی های  بیانی مدیوم تئاتر آشنایی دارد و نقش تماشاگر در تحقق معنای نهایی رویدادها و کنش‌های صحنه را قدم به قدم، در فرایند تولید نمایش در نظر گرفته است، که این البته می‌تواند حاصل انتخاب درست همکاران صحنه و استفاده آگاهانه او از ظرفیت‌هایی باشد که هر یک از آنها برای تحقق ایده کارگردان به مشارکت گذارده‌اند. افراد صاحب تجریه‌ای نظیر گلاب آدینه، بهرام تشکر، یاسر بیات و... در ادامه این اسطور پیش از پرداختن به مشخصه‌های ساختاری و دقت های نشانه شناختی بعضا مینی مالیستی حالتی اجرای خرده خانم لازم می دانم به نکته بنیادی دیگری نیز اشاره کنم که کلید موفقیت و به تعبیری از مهمترین عوامل تعیین کننده درجه مشارکت مخاطب در روند تالیف معنا در هر اجرای تئاتری و در این مورد خاص، از عوامل چارچوبی جهت دهنده به ذهن تالیف‌گر مخاطب در راستای اهداف معنایی مورد نظر کارگردان بوده است:جهان متن و مقطع تاریخی  ویژه ای که مبنای رویدادهای آن قرار گرفته است ، موضوعی که درطراحی بروشور نمایش، به زیبایی  به آن پرداخته شده  و در دقایق آغازین نمایش به گونه ای تهاجمی و غافلگیرکننده با نمایش لحظاتی از سریال سلطان صاحبقران (اثر علی حاتمی)مورد تاکید قرار می‌گیرد.
طی تاریخ یکصد ساله پیدایی تئاتر در ایران، کمتر هنرمند محبوب عامه مردم  و صاحب اندیشه ای وجود داشته است که تجربه ای در زمینه تاریخ نگاری و یا بهره گیری از تاریخ به قصد تحلیل و تبیین واقعیت های معاصر صورت نداده باشد. به همین دلیل (و البته دلایل بسیار دیگر)هنوز هم آثاری که به نوعی، با تکیه بر تاریخ ،اساطیر و یا رویدادی ویژه  از یک مقطع تاریخی، تولید شده یا می شوند ، توجه مخاطبان را به خود جلب می کنند و اگر صداقت کافی  در روایت تاریخ و خلاقیت مکفی در شیوه روایت تاریخ هم چاشنی کار شده باشد، درجه مشارکت مخاطب ایرانی را به حد اکثر می رساند.
در این مورد، نمونه های مثال زدنی بسیارند که از میان آنها می توان به سه نام برجسته اشاره کرد:علی حاتمی(در سینما)، بهرام بیضایی و اکبر رادی (در تئاتر) که هر یک به روش ویژه خود کوشیده اند با نگرشی تحلیلی یا حتی ساختارشکن، مقطعی از تاریخ ایران را (دوران باستان دوران میانه و یا دوران معاصر) را مبنای خلق آثار خود قرار دهند (روندی که بعدها به دیگر عرصه های تاریخی هم کشیده شد.) اگر بهرام بیضایی را در بازکاوی ساختار شکنانه به تاریخ اساطیر و تاریخ باستان و اکبر رادی را در حوزه تحلیل اجتماعی-فرهنگی تاریخ پس از مشروطه و دوران پنجاه ساله پر تناقض پیش از انقلاب 57 در حوزه تئاتر، سر آمدان معاصر یک قرن تلاش هنرمندان تئاتر در رویکرد انتقادی به تاریخ بدانیم، علی حاتمی را به حق باید از سرآمدان تاریخی نگری هنری در عرصه سینما تلقی کنیم که با تاریخ نگری های شاعرانه و تمرکزش بر یک دوره تاریخی خاص (دوران قاجار) هم، گرایش به تاریخ نگاری را  در میان روشنفکران و هنرمندان ما در عرصه سینما و تلویزیون پایه گذاری کرد و هم میل  به خودکاوی تاریخی را در جان گروه‌هایی از اقشار و طبقات عامه مردم تزریق و تقویت نمود و زمینه ساز نوعی تمایل به خود شناسی تاریخی در طبقات میانی جامعه ایرانی شد.
بنابراین، نوع انتخاب کیومرث پوراحمد برای اولین تجربه تئاتریش، علاوه بر جسارت هنرمندانه، از یکسو گویای تداوم ضرورتی است که هنوز هنرمندان شاخص ما به تحلیل تاریخ معاصر احساس می‌کنند و از سوی دیگر نشانگر درک او از ظرفیت های ارتباطی همچنان قدرتمندی است که متون مربوط به تاریخ معاصر به ویژه تاریخ مشروطیت با خود می کنند.
تحلیل نشانه شناختی  اجرای  "خرده خانم"
کیومرث پوراحمد، به عنوان کارگردان، از یک ملودراماتیک تاریخی، یک کمدی سیاسی-رمانتیک روایی(به تعبیر برشتی آن) فراهم می‌کند و در انجام این کار، ظرفیت های ارتباطی نمایش‌های ایرانی، به ویژه نمایش های تخت حوضی و تعزیه را مبنای خوانش خاص خود از متن قرار داده و اجرایی خلق می کند که در آن، میزانسن مسلط بر متن است و موسیقی با کارکرد دلالی و روایی اش، چنان در ذات کار رخنه می‌کند که به یکی از عناصر اصلی میزانسن بدل می‌گردد.
کیومرث پوراحمد در "خرده خانم" به تبعیت از سنت کلاسیک کمدی‌های ایرانی و تعزیه، به ترکیب بندی سازها و موسیقی و تضیف، نقش‌های دلالی، توصیفی و تحلیل گرانه ویژه‌ای بخشیده است که در آن، موسیقی، در کنار کلام نمایش، بازی‌ها، لحن، ژست‌ها و حرکات بازیگران و دکور، در جهت بخشی به ظرفیت‌های، معنا آفرینی و تالیف گرانه ذهن مخاطب از نشانه‌های صحنه‌ای، در راستای معانی خاص مورد نظر کارگردان و نویسنده، نقشی بسیار فعال و موثری ایفا می‌کند. بعلاوه، موسیقی و سازهای انتخابی در کنار تصنیف‌های آشنایی که هر یک به دوره خاصی از تحولات سیاسی –اجتماعی عصر مشروطه مربوط می‌شوند، در ترکیبی دلالت گرو خلاقه، چنان بار نشانه ای و دلالی عظیمی بر تالار نمایش تحمیل می‌کنند که علیرغم فضای کمیک و بعضا خنده آور رویدادهای صحنه، حجمی مهار نشدنی  از خاطرات و تاثرات عاطفی و هیجانی و تعلمات نوستالژیک را در ذهن و روان مخاطبان- در ابعاد مختلف- بر می‌انگیزاند، هیجاناتی که در باز خودشان به صحنه و بالعکس، فضای یکدست و اتمسفر یگانه‌ای خلق می‌‌کنند که در آن، صحنه و تالار نمایش، در تجربه عقلانی (و نه عاطفی) یکپارچه‌ای به مشارکت می‌نشینند.
پوراحمد، در تحقق این فرایند، به درستی، ظرفیت‌های روایی و تعقل بر انگیز نمایش‌های ایرانی را در همه اجزای ساختاری نمایش خود (از بازی‌ها و تقطیع‌های موسیقایی –روایی میان پردها و صحنه‌ها گرفته تا نوع طراحی دکور و طراحی صحنه) به وضوح گسترش می‌دهد که از آن میان می توان به تقسیم بندیی سه گانه صحنه میان "رویدادگاه نمایش" جایگاه نوازندگان "زنده" و جایگاه صحنه‌گردان (معین البکا) و دخالت و مشارکت مستقیم این دو در فرایندهای صحنه‌ای، فضا سازی‌ها، تقویت اتمسفریک سیر تحول یابنده رویدادها و همراهی روایی و فاصله گذارانه این دو بخش در همخوانی‌های روایی آغازگر هر پرده، اشاره کرد.
نمایش "خرده خانم" در پنج پرده و سه صحنه طراحی شده است که در آن، پایان بخشی  هر پرده، یک تصنیف، به همراهی کمانچه و ضرب و همخوانی گروهی بازیگران است که تاثیر فاصله‌ گذارانه و روایی تعقل برانگیزی بر تالار نمایش وتماشاگران دارد نوع تصنیف‌ها، در آغاز و پایان هر پرده و نیز نوع موسیقی به کار گرفته شده در متن هر صحنه، با دقتی  دلالت گرو هدفمند طراحی شده‌اند که همچون همخوانی در نمایش‌های یونانی، نقش کارسازی در جهت بخشی به نحوه، نوع و محتوای خوانش تماشاگران از نشانه‌های کلامی و حرکتی، دیداری و شنیداری صحنه و رویدادهای نمایش ایفا می‌کند. فی‌المثل: پرده اول نمایش (صحنه دربار)، با موسیقی کاملاً مطربی و تصنیف معروف: تی رام – تی رام آخ جون – می‌خوام برم آخ جون" آغاز می‌شود که تاکید روشنی بر فضای عوامانه، غیر فرهنگی و سطحی دربار قاجار دارد. این صحنه که با اخراج خرده خانم ( دخترک روستایی نشان شده برای ازدواج با شاه قاجار در روز جشن  تولد پنجاه سالگی اش) و دده خانم(پیشکار هنری زنان اندرونی) همراه است، با همخوانی گروهی تصنیف آسنای "موسم گل، دوره حسن، یک دو روز است در زمانه "به پایان می‌رسد که خود مقدمه ای معنا دار برای آغاز پرده دوم است که به آشنایی و عشق میرزا عبداله نسبت به خرده و داستان شکوه آمیز میرزا ( روشنفکری که به ناچار مباشری و میرزایی سرتیپ خانه نشین و مغضوب شده دربار قاجاری را پذیرفته اما عمیقا در اندیشه پیوستن به مشروطه خواهان مستقر در استانبول است، همچنین اهل موسیقی و آشنا به با زبان فرانسه است) درباره عدالت و" دمقراسی" و رنج توده ها از استبداد درباری می‌پردازد؛ صحنه‌ای که به سهم خود با همخوانی تصنیف: همه سیاهی، همه تباهی – مگر شب ما سحر ندارد "از ملک الشعرای بهار به پایان می‌رسد که آغازی برای صحنه‌ای است که به گونه‌ای "نمادین" فضای پر آشوب پس از علنی شدن خبر قتل شاه به دست انقلابیون و سرکوب‌های خونین گسترده بعد از آن را ترسیم می‌کند؛ ترانه ای که همخوانان، به گونه‌ای نمایشی و آشکار، از روی کارت‌های قرمزی که در دست دارند می‌ خوانند و در پایان هم مثل بازی فوتبال، به آنها کارت قرمز می‌دهند؛ و همینطور است همخوانی تصنیف: ما را همه شب نمی‌برد خواب- ای خفته روزگار و دریاب" که آغاز گر پرده پنجم است که در آن، اهداف انقلابی و مبارزه جویانه میرزا عبداله و مشروطه طلبان مطرح می شود؛ و نیز همخوانی تصنیف" کشور ما کشور ایران بود- مسکن شیران و دلیران بود" در پایان نمایش که با میزانسنی کاملا حساب شده و دلالت‌گر صورت می‌پذیرد و به همین دلیل نیز با همخوانی تماشاگران، به نشانه تائید اجرا و همدلی با مفاهیم نمایش همراه می‌شود که گواه دیگری بر موفقیت اجرا و تحقق تجربه مشترک میان تالار و صحنه نمایش است.
و البته همین بحث را می‌توان در موارد متعدد دیگری نظیر، کارکرد نشانه‌شناختی طراحی مینیمالیستی و چشم نواز صحنه، شیوه تقطیع رویداد ها و ایجاز به کار گرفته شده در روایت،  بازی‌های شیوه گرایانه و استیلیزه بازیگران، دوگانگی و طنز مستتر در ریتم و موسیقی همراهی کننده تصنیف‌ها، به خصوص تصنیف‌های برخوردار از بار معنایی و در نمایه‌‌ای تلخ یا مهیج سیاسی و اجتماعی نیز توسعه دارد اما، برای جلوگیری از تطویل کلام، با اشاره‌ای گذرا به بازی خود آگاه، هدایت گر و روایی گلاب آدینه (در نقش دده) بازی منطقی، شیرین و جذاب سارا توکلی ( در نقش خرده). بازی خوش پرداخت امیررضا وزیری که یادآور بازی‌های درخشان استاد فقید بازیگری متد علمی، جمشید لایق است، و بازی گرم، انتقادی و دشوار فرزین محدث (در نقش‌های مطرب و ملیجک) و بازی ظریف و پراحساس  و روایی فریدون محرابی ( در نقش میرزا عبدالله) و بازی پرتحرک، انفجاری و گرم ژاکلین آواره (در نقش‌های زن اندرونی و پیک) و بازی ریز  بافت و زیر پوستی دنیا محمدی (در نقش صحنه گردان)، این گفتار مطول را به پایان می‌برم و به کیومرث پور احمد و گروه اجرایی "خرده خانم "خسته نباشید می‌گویم.
1- کتاب کارگردانی تئاتر پست مدرن، ترجمه صمد چینی فروشان  ص 13 – 5





عملکرد انجمن هنرهای نمایشی کشور (گفت‌وگو با ”محمد حمزه‌زاده”)

پنجشنبه 10 شهریور 1390

نوع مطلب :گفت و گو (تئاتر)، 



تشریح عملکرد انجمن هنرهای نمایشی کشور در گفت‌وگو با ”محمد حمزه‌زاده” مدیرعامل این انجمن

مهدی نصیری:

انجمن هنرهای نمایشی که یک نهاد صنفی، خصوصی همکار با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است از زمان آغاز به کار محمد حمزه‌زاده در سمت مدیر عامل انجمن فصل جدیدی از فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی را آغاز کرد که با هدف تغییر و اصلاح مدیریت صنفی و هدفمند و منظم کردن ساختار اجرایی تئاتر کشور شکل گرفته بود.

انجمن هنرهای نمایشی به عنوان بازوی اجرایی تولید و حمایت از نمایش‌ها فعالیت‌هایش را از سال  گذشته با رویکردی متفاوت برنامه‌ریزی کرده و تا به امروز به بخشی از این اهداف دست پیدا کرده است. اما برخی شایعات و اظهار نظرها درباره انفعال این انجمن و حتی شایعه انحلال آن به گونه‌ای همه این فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داد. به همین بهانه و به قصد روشن سازی بیشتر مباحث مطرح شده اخیر، گفت‌وگوی سایت ایران تئاتر را با مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور می‌خوانید:
***
آقای حمزه‌زاده پیش از هر چیز خواهش می‌کنم از چگونگی پیشنهاد مدیریت انجمن و شرایط قبول این مسئولیت برایمان بگویید. ظاهراً شما پیش از ورود به انجمن هم در حوزه کارهای فرهنگی و هنری تجربیات چندین ساله داشته‌اید.

بله، من در سال 1349 با تئاتر در کلاس زنده یاد استاد رادی و گروه تئاتر دبیرستان اتابیکی در جنوب تهران با آقای ابوالقاسم معارفی و شجره آشنا شدم و کار عملی را در این حوزه بطور جدی با مربیگری آقایان عشایری، سهراب سلیمی و رسول نجفیان شروع کردم در سال 55 وارد ارتش شدم و بلافاصله پس از انقلاب فعالیت تئاتر را در نیروی هوایی شروع کردم و سال 74 پس از فارغ التحصیلی ازدانشکده هنرهای زیبا بعنوان نخستین نظامی با تخصص هنری مسئول تئاتر نیروی هوایی شدم و از سال 78 چند سالی مسئول تئاترارتش و پس از اخذ کارشناسی ارشد  از دانشگاه آزاد بمدت 5 سال مدیر امور هنری ارتش جمهوری اسلامی ایران بودم در سال 85 بازنشست شدم و  یکسال بعد بعنوان مدیر کل امور هنری ارتش مجددا دعوت به همکاری شدم تا سال گذشته که پیشنهاد انجمن را دریافت نمودم.
آقای حمزه زاده شرایط کار هنری در ارتش چگونه بود ؟
مدیریت امور هنری در ارتش بعنوان بالاترین محل سازمانی تخصصی در عرصه هنر وظیفه برنامه ریزی، نظارت و احرای فعالیت های هنری در عرصه‌های تجسمی، موسیقی، سینما و هنرهای نمایشی در سطح کشور را به عهده دارد. و نمونه بارز فعالیت های نمایشی در دوران مسئولیت من برگزاری 5 دوره جشنواره تئاتر میثاق در سطح نیروهای مسلح بود که دبیری آنه را را بعهده داشتم و حتما هنرمندان تئاتر بخاطر دارند.
از چگونگی قبول مسئولیت در انجمن هنرهای نمایشی بگوئید.
حقیقتش تمایل زیادی به قبول این مسئولیت نداشتم. چرا که بدلیل همکاری‌ام با شورای نظارت و رفت و امد و ارتباطی که با دوستان اداره کل هنرهای نمایشی داشتم از عملکرد و وظایف انجمن کم و بیش آگاه بودم و عملکرد انجمن را مناسب جایگاه آن نمی‌دانستم.
اما در پی مذاکرات مفصلی که درباره تفکیک وظائف اجرایی از مدیریتی یا همان صف و ستاد معروف شد و بنا شد تغییرات کلی در فعالیت‌های انجمن هنرهای نمایشی داده شود و انجمن بعنوان بازوی اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی وظیفه اجرای صفر تا صد فعالیت های نمایشی را تحت نظارت و مدیریت اداره کل بعهده بگیرد این انگیزه را در من به وجود آورد که مسئولیت را برای انجام برخی اصلاحات بپذیرم تا شاید به یاری خداوند متعال بتوانم ذره ای در امور اجرایی تئاتر تاثیر گذار باشم.
آیا هنوز بعد از چندین ماه فعالیت، بحث تفکیک فعالیت‌ها دغدغه اصلی شما در انجمن هنرهای نمایشی است؟
بله، هنوز هم معتقدم که انجمن صرفاً نباید بعنوان یک باجه بانکی عمل نماید و تنها گزارش مالی بدهد. در واقع انجمن هنرهای نمایشی یک تشکیلات صنفی و تخصصی است که می‌بایست در حوزه اجرایی و امور نمایشی فعالیت داشته باشد. انجمن مسئولیت دارد که بعنوان بازوی اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی در کشور عمل نماید و بر اساس تفاهم نامه ای که هرساله با وزارت ارشاد منعقد می نماید تمامی برنامه‌ها و تولیدات عرصه نمایش می‌بایست توسط انجمن اجرا شود و به وسیله اداره کل هنرهای نمایشی مورد نظارت قرار بگیرد. من هم در این مورد به توافق رسیده بودم و بر این اساس مسئولیت‌ام را در انجمن قبول کردم.
در این مدتی که ریاست انجمن هنرهای نمایشی برعهده شما بوده این هدف تا چه اندازه تحقق پیدا کرده است؟
ببینید سالهای متمادی بدون در نظر گرفتن ساختار سازمانی انجمن، دفاتر، واحدها و بخش های تخصصی که بر اساس قانون زیر مجموعه انجمن محسوب می شوند بطور مستقیم با مدیر کل هنرهای نمایشی در ارتباط بودند و به این سیستم عادت کرده اند تغییر ناگهانی در این سیستم امکان پذیر نبود و شرایط ایجاب می‌کرد که بحث توافق شده تفکیک صف و ستاد به مرور انجام گیرد و انجمن هنرهای نمایشی در یک ساختار برنامه‌ریزی شده و دقیق و در حیطه امور اجرایی وارد شود. اما تا به حال متأسفانه تنها ده، پانزده درصد این امر تحقق پیدا کرده و ما در یکسال گذشته تنها گرفتار جمع وجور کردن و ایجاد تغییر در ساختار امور مالی انجمن بکمک برادرمون آقای مستخدمی خزانه دار محترم و کار بلد انجمن بوده‌ایم. اما در امور اجرایی طرح های جدید مانند تشکیل شورای حمایت و کارگروه تخصصی بررسی برآورد و همچنین طرح استقرار گروههای نمایشی انجمن بطور فعال وظلئف اجرایی خود را بعهده گرقته و در حال اجراست می دانید که انجمن رئیس کارگروه تخصصی و دبیر شورای حمایت است.
زمانی که وارد انجمن شدید وضعیت مالی انجمن چگونه بود و چه کارهایی در جهت رسیدن به اهدافتان انجام دادید؟
می دانید که به هنگام تحویل مسئولیت، انجمن هنرهای نمایشی قریب دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان بدهی داشت. بنابراین تمام تلاش‌ها در شش ماهه دوم سال 89 این بود که بتوانیم به یاری حق و پشتیبانی معاونت امور هنری و رهنمودهای آقای مسافر تا اسفند رقم این بدهی‌ها را به صفر برسانیم یا اینکه دست کم با بدهی کمتری وارد سال 90 بشویم.
در واقع قصد ما این بود که از ابتدای سال 90 حمایت‌ از تولیدات نمایشی با انعقاد قرارداد و پرداخت مبلغی قبل از اجرا و تسویه حساب در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود و تمام اهداف و چشم‌انداز ما در نقطه آغاز، رسیدن به این توانایی بود که بتوانیم برخلاف گذشته تولید و اجرای نمایش را به صورت نقد حمایت کنیم. یعنی اینکه پیش از اجرا با گروه‌ها قرارداد ببندیم و مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به آنها بدهیم و پس از پایان اجرا با گروه به صورت کامل تسویه حساب کنیم.
اما این اتفاق هم تا به حال به صورت کامل رخ نداده است؟!
چرا اگر بقول معروف نیمه پر لیوان را ببینیم اتفاق افتاده اما باید بپذیریم که رسیدن به این نقطه کار ساده‌ای نیست. تقریباً می‌توان همین شرایط موجود را با کمی بکارگیری انصاف در تئاتر ما بی‌سابقه تلقی کرد، تا به حال که گروه‌ها معمولاً شش، هفت ماه بعد از اجرای نمایش تازه قرارداد می بستند و مطالباتشان را دریافت می‌کردند. اما خوشبختانه با همکاری دوستان هنرمند و حمایت معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی از ابتدای سال 90 توانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که قبل از اجرا با گروه قرارداد ببندیم و بیست درصد قرارداد را هم به آنها پرداخت کنیم و به فاصله یک ماه پس از پایان اجرا با تحویل و دریافت مستندات اجرا بلافاصله با گروه تسویه حساب کرده‌ایم. البته شرایط خاص بودجه سالانه و واگذاری اعتبارات دولتی در سال 90 را نیز بایستی در نظر داشته باشیم.  
با این وجود برنامه‌ریزی انجام شده و این اتفاق در انجمن هنرهای نمایشی افتاده و ادامه و استمرار بهتر آن مستلزم همکاری خود هنرمندان، و در راس همه مدیران تالارهاست. به این معنا که برای تسریع در جذب حمایت‌های مالی بایستی گروه‌ها قبل از تمرین و مدیران تالارها حتی ماه‌ها قبل از تولید نمایش با برنامه ریزی اقدام به انجام امور مربوط به اخذ مصوبات شورای حمایت و بررسی برآورد توسط کار گروه تخصصی نمایند و به موقع بتواند وارد مرحله عقد قرارداد شوند و در این صورت انجمن فرصت کافی برای تامین اعتبارات لازم خواهد داشت و در نتیجه مراحل دریافت حمایت‌های مالی آنها هم در انجمن تسریع خواهد شد.
ما سال 90 را با کمترین نرخ بدهی در انجمن هنرهای نمایشی آغاز کردیم که این در تاریخ انجمن بی‌سابقه بوده است. در شرایط فعلی هم به زودی بقیه امور مالی تسویه خواهند شد و امیدواریم که هیچ بدهی‌ای را به سال 91 نبریم.
در حوزه امور اجرایی، چه بخشی از برنامه‌های انجمن تحقق پیدا کرده است؟ مثلاً طرح تثبیت و استقرار گروه‌ها که با برگزاری همایش‌ها و به طور جدی از سوی انجمن پیگیری می‌شد به چه مرحله‌ای رسیده است؟
همانطور که عرض کردم متأسفانه هنوز بیشتر از ده، پانزده درصد نتوانسته‌ایم وارد حوزه اجرایی شویم. اما در عین حال در مورد برخی امور کاملاً فعال بوده‌ایم. مثلاً طرح استقرار گروه‌ها یکی از این مواردی است که همه امور آن دست انجمن است و با همکاری انجمن نمایش استان‌ها در حال انجام و پیگیری است.
اداره هنرهای نمایشی برای برخی گروه‌های نمایشی پروانه صادر کرده و گروه‌ها بعد از صدور پروانه در انجمن هنرهای نمایشی ثبت شدند و مقرر شده که انجمن به زودی از تولید نمایش توسط این گروه‌ها که چیزی حدود 530 گروه هستند، حمایت مالی داشته باشد و اگر این حمایت‌ها انشاء الله به موقع انجام شود همه این گروه‌ها در کل کشور اجرای عمومی خواهند داشت. این کار که ابتدا به ساکن شروع شده در حال حاضر در حوزه اجرایی توسط انجمن در حال پیگیری است. ارتباط مؤثر و تنگاتنگ میان انجمن و گروه‌های نمایشی در سرتاسر کشور در حال حاضر وجود دارد و در حوزه ثبت آمار و ارقام تقریباً به نتیجه رسیده‌ایم و  ان شاء الله در سه ماهه سوم بخش اجرایی هم به ثمر خواهد نشست.
نقدهایی هم به این طرح وارد بوده که مهمترین آن به شتابزدگی و عدم کارشناسی دقیق و کافی در حوزه حمایت و ثبت گروه‌ها و تقسیم بندی آنها تحت عناوین حرفه ای و نیمه حرفه ای و آماتور برمی‌گردد. شما به عنوان مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه چشم‌اندازی برای این طرح متصور هستید؟
به نظر من طرح استقرار گروه‌های نمایشی ایده بسیار خوبی است. اولین نتیجه این طرح تا به حال این بوده که ما در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی کامل از حدود پانصد گروه نمایشی داریم که هرکدام از گروه‌ها حداقل 3 عضو ثابت دارند و مدارکشان در بانک اطلاعاتی ما ثبت شده است. یعنی چیزی نزدیک به 1500 هنرمند فعال و ثابت در گروه‌ها در حال حاضر شناسایی شده‌اند. خود این‌کار، کار کوچکی نیست. در این حوزه هیچ‌گاه بحث حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای بودن هم مطرح نبوده و تنها گروه‌های فعال نمایشی ثبت شده‌اند.
ما هم در حال حاضر به دنبال آغاز حمایت و کمک به تولید نمایش توسط این گروه‌ها هستیم. بعد از اجرای عمومی، بحث کیفیت هم مطرح می‌شود. کیفیت آثار هم طبعاً با اعزام کارشناسان یا بازبینی فیلم آثار سنجیده خواهد شد و همچون دیگر آثار هنری با ارزیابی اثر سطح‌بندی گروه بر اساس آئین نامه ای که در حال تدوین است انجام خواهند گرفت. و در سال 91 اعتبارات مورد نیاز گروه‌ها متناسب با سطح و درجه تولیدات آنها در اختیارشان قرار می‌گیرد.
در روزهای اخیر بحث‌هایی مبنی بر انفعال انجمن هنرهای نمایشی مطرح شده است. با توجه به همه مواردی که ذکر کردید آیا خودتان این نقد را بر فعالیت‌های انجمن وارد می‌دانید؟
البته این طور که شما می فرمائید نبوده و کسی ادعا نکرده که انجمن منفعل شده و یا دچار کم کاری است پس نمی شود آن را نقدی بر عملکرد انجمن تلقی نمود اما از آنجایی که بایستی سوال شما را پاسخی بدهم عرش می کنم اگر قرار باشد انجمن هنرهای نمایشی تنها یک باجه بانکی تلقی شود و عدم فعالیت در این عرصه انفعال انجمن تعریف شود برداشت ما از این نهاد صنفی کاملاً اشتباه بوده است. شاید این بحث انفعال از آنجا شروع شد که جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی را  مؤسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار کرد. شاید اگر این جشنواره را ما برگزار می‌کردیم، علیرغم اینکه هیچ تفاوتی در برگزاری جشنواره وجود نمی‌داشت حالا این تهمت انفعال هم در مورد انجمن زده نمی‌شد. شایعات اخیر بیشتر ناشی از این است که انجمن می‌خواهد وارد حوزه فعالیت‌های موظف خودش بشود و آنچه را که در حوزه فعالیت‌های مصوب انجمن درج شده به انجام برساند. اگر انفعال تنها بحث دریافت و پرداخت مالی است که این تعبیر در مورد انجمن به هیچ وجه درست نیست. در واقع مسایل مالی در اولویت دوم وظایف و فعالیت‌های انجمن قرار می‌گیرد. البته بطور موکد عرض می کنم بهتر است کلیه امور اجرایی تئاتر توسط انجمن هنرهای نمایشی انجام شود و برگزاری جشنواره ها نیز اگر در ساختار واقعی خود و با امکان قدرت عمل اجرایی و تصمیم گیری انحمن در امور مربوطه انجام شود جایگاه آن فقط انجمن هنرهای نمایشی است و اینکه طبق قوانین اداره کل مجاز است هر بخشی از امور اجرایی را به صلاحدید خود به دیگر موسسات واگذار نماید من دلیل واگذاری جشنواره آئینی سنتی را به موسسه هنرهای معاصر نمی دانم ولی مطمئن هستم و ادعا دارم که جشنواره فجر سال گذشته با تائید دبیر محترم جشنواره آقای حیدری با کمترین مشکلات ممکن و بر اساسا اصول و ضوابط مالی و اداری و همکاری نزدیک و تعامل دو جانبه دبیرخانه جشنواره فجر و انجمن انجام شده است.
از طرفی عرض کردم وظائف جدیدی بر عهده انجمن گذاشته شده است مانند اجرای کامل طرح استقرار گروه‌ها، فعالیت در حوزه تولید آثار نمایشی بعنوان رئیس کارگروه تخصصی و دبیری شورای حمایت که با توجه به نیروی انسانی موجود در انجمن که تماما مالی و حسابداری هستند با حجم بسیار کاری مواجه هستیم و به یاری پروردگار متعال به طور جدی پیگیر انجام آنها هستیم و با این وجود فکر نمی‌کنم انجمن منفعل شده باشد یا در آینده بشود.
یک خبری رو هم ویژه شما برای اولین بار اعلام بکنم که انجمن پس از راه اندازی سایت اختصاصی خود که کلیه اطلاعات طرح های اجرایی را منعکس کرده است و امکان درج و انعکاس اخبار کلیه نمایندگی های انجمن در شهرستانها وجود دارد بزودی بانک اطلاعاتی و سیستم ثبت طرح و متون نمایشی را به هدف حمایت از حقوق نمایشنامه نویسان راه اندازی خواهد کرد.  
به دنبال مطرح شدن بحث انفعال انجمن هنرهای نمایشی این روزها شایعه انحلال انجمن هم شنیده می‌شود، فکر می‌کنم خود شما بهتر از هر فرد دیگر می‌توانید در مورد این شایعه هم صحبت کرده و مسئله را روشن کنید؟
انجمن هنرهای نمایشی یک نهاد کاملاً صنفی و خصوصی است و دارای هیأت مؤسس است. اگر قرار باشد که انجمن منحل شود قطعاً این هیأت مؤسس است که باید در این رابطه تصمیم بگیرد نه هیچ نهاد و سازمان دیگری خارج از حیطه کاری هیأت مؤسس!
اما همانطور که عرض کردم تغییر کارکرد انجمن مسئله‌ای است که خود ما هم به دنبال آن هستیم و مطمئناً با برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند آن را دنبال خواهیم کرد. و این به معنای این نیست که بحث انحلال و شایعاتی از این دست مطرح شود و صحت داشته باشد.
آقای حمزه‌زاده برنامه‌های انجمن برای حمایت‌های تولیدی و مشارکت در امور اجرایی برای شش ماهه دوم سال چیست؟
با همکاری مسئولان اداره کل و مدیران تالار و هنرمندان، شورای حمایت آمادگی دارد آثار برنامه‌ریزی شده تالارها را به سرعت بررسی کند و انجمن هم بر اساس مصوبات آمادگی انجام مراحل حمایت از تولیدات نمایشی را تا پایان سال دارد و می‌تواند با گروه‌ها وارد بحث تفاهم نامه و قرارداد شود؛ و بموقع هم پرداخت ها را انجام دهد اما تحقق این امور اولاً به هنرمندان بستگی دارد و اینکه از حالا با مدیران تالارها به توافق برسند و برنامه‌ریزی دراز مدت داشته باشند تا بتوانیم در تعامل و همکاری با هم امور و شرایط تولید آثار و عقد قرارداد و پرداخت‌ها را تسهیل و تسریع کنیم. در حوزه امور اجرایی هم همچنان پیگیر هستیم که بعد از انجام بحث تفکیک صف و ستاد، انجمن بتواند در برنامه‌ریزی هم نظر تخصصی داشته باشد و هم وارد کار شود. در این صورت انجمن به طور مشخص و برنامه‌ریزی شده می‌تواند از قبل تأمین اعتبار کرده و منابع و مصوبات را پیش‌بینی کند. اگر بتوانیم به این نقطه برسیم و انجمن خودش در برنامه‌های اجرایی دخالت داشته باشد و برنامه ها را با مصوبات و اعتبارات خود تطبیق داده امور اجرایی را دنبال کند قطعا می توانی اجرایی بدون دغدغه داشته باشیم، مسلماً حمایت‌ها هم به گونه‌ای خواهد بود که اثر بسیار خوبی در ایجاد انگیزه در هنرمندان خواهد داشت و هنرمندان هم بدون نگرانی به امر تولید و خلق آثار خواهند پرداخت. انشاء الله تعالی



تعداد کل صفحات: (6) 1   2   3   4   5   6   

فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها
رتبه پیج رنک سایت یا وبلاگ شما در گوگل کلیک کنید