Ahmadak

بازیگر درتئاتر به واژگان متن، شیئیت می بخشد. و این از هر كاری دراین جهان پیچیده تر و شورانگیزتر است

شکسپیر بر پرده نقره ای، تراژدی قدرت در کوریولانوس(1)

جمعه 12 اسفند 1390


شکسپیر بر پرده نقره ای، تراژدی قدرت در کوریولانوس(1)

پرویز جاهد

منتقد فیلم

آثار شکسپیر، منابع الهام و اقتباس بسیاری از فیلم های سینمایی بوده است. نمایشنامه های هاملت، شاه لیر، اتللو و مکبث، بارها به وسیله سینماگران مختلف و با رویکردهای متعدد به فیلم برگردانده شدند.

فساد قدرت، خیانت، تردید، خشم و انتقام، برخی درونمایه های اصلی نمایشنامه های شکسپیرند که همه زمانی و همه مکانی اند. به همین دلیل است که آثار شکسپیر، همواره برای کارگردان های سینما و تئاتر با ملیت های مختلف، از کوروساوای ژاپنی گرفته تا کوزینتسف و سرگئی باندارچوک روسی، برشت آلمانی، ال پاچینو و اورسون ولز آمریکایی، لارنس الیویه و پیتر گرین اوی انگلیسی و واروژ کریم مسیحی ایرانی جذاب بوده و هستند.

با این حال بین هاملت کوزینتسوف و هاملت لارنس الیویه و بین مکبث پولانسکی و مکبث اورسون ولز یا سریر خون کوروساوا، نه تنها شباهت چندانی نیست بلکه تفاوت ها بسیارند. در این میان اقتباس پست مدرنیستی پیتر گرین اوی از "طوفان" شکسپیر در "کتاب پراسپرو" (با بازی درخشان جان گیلگاد) و اقتباس تجربی درک جارمن و همچنین برداشت ملودراماتیک و معاصر پل مازورسکی (با بازی جان کاساواتیس) از این نمایشنامه، تجربه های سینمایی منحصر به فرد و غیرمتعارف در مواجهه با دنیای شکسپیرند.

و اینک رویکرد معاصر ریف فاینز، بازیگر و کارگردان سرشناس بریتانیایی به نمایشنامه "کوریولانوس" شکسپیر را نیز باید موفقیت بزرگی برای فاینز در نخستین تجربه سینمایی جاه طلبانه او به عنوان کارگردان به حساب آورد







فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
طبقه بندی
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
اَبر برچسبها
رتبه پیج رنک سایت یا وبلاگ شما در گوگل کلیک کنید




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic